UGC - nový gamechanger ve světě digitálního marketingu?
UGC neboli User-Generated Content. Pojem, se kterým se budete nyní často setkávat na poli marketingu. V tomto článku vám představíme tuto velmi efektivní a nízkonákladovou formu tvorby obsahu na sociální sítě, která vám pomůže získat velký náskok před konkurencí, jelikož mnoho podnikatelů v této oblasti zatím není dostatečně informováno.
Využijte tedy této situace a nastudujte si všechny potřebné informace, které jsme vám shrnuli v tomto článku.
Pavla
Projektový manažer & ideamaker
"
Jako jeden ze zástupců Gen Z vám sice nedokážu přesně říct, kolik sledujících má na Instagramu Kim K. nebo s kým aktuálně randí zpěvák Harry Styles – co vám ale mohu s jistotou představit, je věc, která hýbe sociálními sítěmi a brzy i ecommerce v ČR.
Jmenuji se Pavla, v ShortPRO figuruji jako projektový manažer a ideamaker – mimo to ale také spravuji sociální sítě podnikatelům i jako freelancer a věnuji se vzděláváním ostatních začínajících specialistů.
UGC – novinka, která změní svět digitálního marketingu?
Mluví se o tom, natáčí se videa, píšou se články – UGC začalo dobývat svět českých sociálních sítích bleskovou rychlostí.
Byť se může zdát, že se tato forma obsahu objevila z ničeho nic a jedná se o pouze krátkodobou „trendy” novinku, opak je pravdou – v zahraničí, zejména v anglicky mluvících zemích, je to již několikaletá záležitost, jejíž benefity využívají i značky světových formátů jako Garnier, Eggo Glow, Skims a další. O růstu UGC vypovídá i fakt, že na TikToku má hashatag #UGC již přes 2,5 bilionu zobrazení a na Instagramu toto označení nese 771 tisíc příspěvků.
U nás v ShortPRO jsme se spojili s několika českými UGC tvůrci, kteří svou práci aktivně komunikují i na svých sociálních sítích a snaží se předávat know-how firmám i dalším budoucím tvůrcům. Zeptali jsme se jich na několik otázek a vyslechli si i jejich pohled na aktuální dění ve světě evropského marketingu.
NEVÍTE, CO JE UGC?
Přečtěte si článek, kde podrobněji vysvětlujeme, co znamená zkratka UGC a k čemu vám tento rostoucí trend tvorby videí může být užitečný.
Jak UGC videa vypadají a jak je lze využít?
Výsledná UGC videa mohou mít různou podobu. Tvůrci při rozhovoru uvedli, že nejčastěji po nich klienti požadují mluvená videa i s jejich obličejem, kde představují daný produkt s účelem toho, že video poputuje do placené propagace.
Vy se ale se svým vyvoleným tvůrcem můžete domluvit i na jiných stylech videí – velmi oblíbené jsou unboxingy, ASMR videa, video recenze, testimonal a produktová videa.
Využití může být také různorodé. Po předchozí domluvě s tvůrcem můžete dané video použít na své sociální sítě do organického obsahu nebo do placené propagace – samozřejmě se nabízí i možnost využití na webu či na e-shopu.
Co vám UGC může přinést?
Nejspíše není žádným překvapením, že obsah vytvořený uživateli má předpoklad být úspěšnějším, jelikož až 55 % spotřebitelů důvěřuje více obsahu vytvořenému uživateli než jakékoliv jiné formě marketingu. (zdroj: modalyst.com)
Tento obsah je autentický, poutavý a vysoce účinný v konverzích a růstu na dnešním spotřebitelském trhu, o čemž vypovídají i statistiky, které uvádí, že UGC obsah je v procesu rozhodování až 9.8x vlivnější než influencerský obsah (zdroj: marketsplash.com)
nízká cena
UGC obsah je nejlevnější forma produkce videí
interní srovnání ShortPRO
Jak vnímají přínosy UGC samotní tvůrci?
„UGC vnímáme jako skvělý nástroj pro značky, který je přibližuje více k zákazníkům na přátelské úrovni a s vysokou kredibilitou. Někdy to vnímáme jako teleshopping pro mladé. Obecně teď ale platí trend, že se značky snaží působit více lidsky a opouští od korporátních pravidel, vyumělkovaných fotek, a právě pro ně jsou UGC creatoři skvělým způsobem, jak toho dosáhnout.“ – Michaela Kosaková – Content TEMI
„Za mě je je hlavním přínosem UGC důvěryhodnost. Je to hodnotnější než klasická reklama či influenceři. UGC jsou jako herci – prodávají emoce a diváky baví sledovat autentické reakce člověka.” – Johana Kopřivová
„UGC můžou více zpestřit sociální sítě značky – více obličejů, více reakcí a způsobů prezentace produktu.” – Kateřina Tučková
„Z pohledu firmy jsou UGC praktičtější než influenceři, jelikož influenceři musí tvořit obsah, který souzní s jejich komunitou, a pokud do toho zájmu váš produkt či služba nezapadá, tak není spolupráce možná. Za to UGC tvoří obsah už přímo pro komunitu svého klienta, kde je jisté, že je daná niche zajímá.” – Kristyna Fra
UGC vs. Influenceři - je to ta stejná písnička?
Pokud jste četli pozorně, tak Kristyna v poslední odpovědi zmínila, že jsou „UGC praktičtější než influenceři”, jelikož influencer je ve výběru spoluprací svazován zájmy své komunity, zatímco UGC tvůrce taková omezení nemá, jelikož tvoří obsah přímo pro komunitu značky. Nutné je také podotknout, že UGC tvorba je nyní i několikanásobně cenově dostupnější.
Z praktického hlediska je navazování spolupráce s UGC tvůrci velmi podobné tomu s Influencery, s tím hlavním rozdílem, že UGC běžně nezveřejňuje hotová videa na svůj profil a ani je dále nijak nespravuje. Každopádně, výběr probíhá téměř totožně – jelikož je ale v aktuální době zájem ze strany tvůrců enormní, je pravděpodobné, že se k vám jako klientovi nahrne spousta portfolií a nabídek, kterými se buď můžete probrat sami nebo svěřit tuto povinnost agentuře – například nám.
UGC
- Cenově velmi dostupní
- Video nezveřejňuje k sobě na profil
- O video se dále nijak nestará
- Video tvoří na míru značce a její komunitě
Influencer
- Cenově "dražší"
- Video zveřejňuje k sobě na profil
- Video dále spravuje a řeší např. komentáře
- Video tvoří na míru své komunitě diváků
Co by poradili zkušení UGC tvůrci firmám při výběru a navazování spolupráce s vhodným kandidátem?
„Poradila bych, aby se firmy nejprve podívaly na práci tvůrců (portfolio či na sociálních sítích) a ujistily se, že to je ten obsah či jeho kvalita, kterou hledají.” – Helča Szostková
„Aby si ve firme sami vyjasnili, ako prirodzene zapracaju UGC do svojej marketingovej stratégie, ideálne, aby všetky inštrukcie spísali – filozofia firmy, aké hooks chcú použiť, naopak čo tam nechcú mať, príklady úspešných reklamných videí apod,…Čím presnejšie, tým lepšie.” – Ivana Lačná
„Skvělý přístup, se kterým jsem se setkala, bylo když firma ode mě vyžadovala dvě nejlepší videa dle zadání (voiceover apod.). To si myslím, že je velmi dobrý ukazatel kvality tvůrce.” – Kateřina Tučková
Jaké jsou aktuální možnosti navazování spolupráce?
Vzhledem k tomu, že UGC právě teď zažívá v Česku velký boom, objevuje se hned několik možností, kde se se svým tvůrcem můžete spojit.
Během našeho rozhovoru zaznělo několik variant, jako jsou dostupné aplikace (Influee, Fiverr, Upwork), různé facebookové skupiny, agentury a přímé oslovení skrze e–mail či jinou komunikační platformu.
Například Johana Kopřivová uvedla, že hledá zakázky na aplikacích, odpovídá na poptávku na facebooku. Sama dělá agenta, který propojuje tvůrce a firmy. Někteří spokojení klienti se k ní i vrací.
Na druhou stranu Dominika Lakomá se zase svěřila, že aplikacím příliš nefandí a nejraději obepisuje jí blízké značky s nabídkou spolupráce sama.
Monika Nahodilová lehce vybočila z řady s tvrzením, že nové klienty získává momentálně, hlavě přes spolupráci s ShortPRO. „Šetří mi to momentálně dost času a nervů” – pochvaluje si.
Online katalog UGC tvůrců – vyberete, objednáte a my doručíme!
Jako už Monča naznačila, my jako agentura s UGC aktivně pracujeme již od začátku léta 2023, kdy jsme sestavili unikátní workshopy pro UGC tvůrce, kde se pravidelně na offline i online setkáních zájemci scházejí a učí se všechny potřebné dovednosti, aby pak mohli odvést maximálně kvalitní práci. V průběhu výuky studenti pracují i na reálných klientech, kteří pak dostanou možnost jejich videa odkoupit. Jakmile tvůrce dokončí workshop a klienti od něj odkoupí minimálně 10 videí, stane se z něj certifikovaný UGC tvůrce, kterého pak budete moci najít přesně v již výše zmiňovaném „katalogu”.
Jedním z ukázkových případů našich workshopů je klient Ochutnej Ořech: ,,společně s klientem jsme testovali 6 zkušebních videí, na kterých se podíleli naši vyškolení tvůrci. Klient byl tak nadšen z videí, která byla vytvořena jednou z našich tvůrkyň, že si od ní objednal dalších 5. Tato videa jsme následně využili v reklamní kampani.“ – Victoria Majtánová (project manager v ShortPRO).
VĚDĚLI JSTE, ŽE
Existuje pojem UGC a CGC? Zkratku CGC použil toto léto časopis Forbes, který přinesl označení creator–generated content. CGC se tedy narozdíl od UGC liší tím, že obsah je vytvářený zkušeným tvůrcem, který má k dispozici kvalitní techniku, má povědomí o fungování marketingu na sociálních sítích a proces tvorby většinou aktivně komunikuje s klientem, aby mohl naplnit všechny jeho představy a požadavky. (zdroj: Forbes).
Dalo by se tedy říci, že z našich workshopů vzejdou kvalitní CGC tvůrci, jelikož je naučíme komplexní dovednosti, které mohou uplatnit v různých odvětvích digitálního marketingu.
Jaká budoucnost čeká UGC v České republice?
Křišťálovou kouli sice nemám, ale tento vzorec se u marketingových novinek v historii již několikrát opakoval, takže vám s největší pravděpodobností mohu říci, že UGC na české marketingové půdě čeká slibná budoucnost. Pokud si pamatujete začátky influencer marketingu, tak mi můžete jen potvrdit, že teď není vhodná chvíle tuhle příležitost prospat a jen pasivně sledovat, jak těchto možností využívá vaše konkurence.
A jak to vidí přímo tvůrci?
„Budoucnost bude velká! Už teď je s UGC obrovský boom a noví tvůrci se budou pořád objevovat. Značky se tomu asi brzo přizpůsobí, ale už teď vidím, že jsou tvůrci, kteří si s obsahem nedávají moc práce a nebo to třeba neumí a už rovnou oslovují značky. Jsou to třeba mladé holky, které vlastně ani neví, co je marketing, nemají ani pořádný telefon nebo světlo. Takže se to brzo vyfiltruje a bude tu pár fakt dobrých tvůrců na špičce. Bude to prostě stejně jako se vším – bloggery, youtubery, tiktokery,…” – Dominika Lakomá
„Veľká, vidím to nejak podobne ako s influencermi. Najskôr skoro nikto nechápal, potom pár podnikov začalo spolupracovať a teraz je to jeden obrovský biznis. Tak nejak to bude aj s UGC podľa mňa” – Ivana Lačná
„V zahraničí je UGC obrovským trendem a jak malé, tak velké firmy (např. Ordinary, Skims a tak) s tvůrci běžně spoluprací. U nás teď vzniká boom UGC a firmy si tohoto trendu začínají všímat a oťukávat tvůrce. Určitě bude ještě nějakou dobu trvat, než pochopí, jak velký přínos to pro ně má a že se jim vyplatí do UGC investovat, ale budoucnost to určitě má obrovskou.” – Tereza Dobiášová – Content TEMI
„Myslím, že teď se to začne extrémě popularizovat, což už se vlastně děje. A stane se to už součástí marketingu na sítích stejně jako influencer marketing. Myslím, že se to taky přestane používat tolik jen jako prodejní obsah, ale bude to víc jako součást těch profilů, protože jinak to lidem začne postupně taky lézt na nervy.” – Monika Nahodilová
V ShortPRO jsme budoucnosti UGC velmi otevřeni, jsme také jedna z prvních agentur, která se touto tvorbou obsahu začala aktivně zabývat a nabízet partnerství firmám i tvůrcům.
Pavla
Projektový manažer & ideamaker
"
Já za sebe doufám, že vám tento článek pomohl ještě více proniknout do světa UGC a dostatečně vám představil vaše další možnosti v digitálním marketingu.
Závěrem bych chtěla poděkovat UGC tvůrcům, kteří se skrze dlouhé rozhovory s námi na tomto článku podíleli. Jejich názory a zkušenosti nám pomohli lépe pochopit tuto oblast z obou stran. Jmenovitě to jsou: Dominika Lakomá, Helča Szostková, Viktorie Majtanová, Ivana Lačná, Tereza Dobiášová a Michaela Kosaková , Monika Nahodilová, Johana Kopřivová, Kristyna Fra, Kateřina Tučková
Potřebujete pomoci s UGC?
Umíme.
Umíme.
Firmy propojujeme s ověřenými UGC tvůrci, kteří si prošli naším tréninkem. Umíme poté nastavit i placené reklamy.
Naše divize
Případové studie
Spolupráce s námi
Copyright 2024